"דור חדש של הובלת" הקילומטר האחרון

כיצד נתמודד עם בעיות של הקילומטר האחרון באמצעות טכנולוגיות מתפתחות?

לוגיסטיקה של המייל האחרון היא השלב האחרון בתהליך מסירה ממרכז ההפצה ללקוח הקצה. בשרשרת אספקה, מטענים או חבילות ניתן להעביר למרכז מרכזי באמצעות מצבים שונים של תחבורה, כגון מטוסים, ספינות, רכבות ומשאיות. היעד הסופי הטיפוסי של מסע המוצר הוא לבית מגורים פרטי או לאחסון במחסן מטענים גדול. נושא זה של "המייל האחרון" הפך לעדיפות גבוהה עבור חברות בעיקר בגלל העלויות הגבוהות הכרוכות בהעברת סחורות. אמנם, צעד אחרון זה נקרא "המייל האחרון", המרחק בפועל שלו יכול לנוע בין כמה בלוקים למאות קילומטרים

אילו פתרונות כבר יצרו חברות המשלוחים?

חברות שילוח והפצה גדולות כגון DHL, UPS, FedEx צריכות להתמודד, בין היתר, עם סוגיית חבילות ללא השגחה. אמזון מצאה פתרון והשיקה ערוצי מסירה משלה לשיפור שירות המייל האחרון עד לדלת הלקוח. אם אין מישהו בבית כדי לקבל חבילה ישנן כמה אפשרויות, לרבות הגעה למקומות איסוף. הם שואפים באמזון לזכות באמון הלקוחות, להפחית עיכובים ולחסוך כסף לחברה. בשנים האחרונות אמזון הקימה מערכת של מל"טים קטנים בערים גדולות שמספקים תוך 30 דקות מסירה של חבילות במשקל עד 2.3 ק"ג (ברדיוס 20 ק"מ).

אתגר עבור חברות משלוחים גדולות, והרשתות המורחבות שלהן, הוא כיצד להתמקד ולהשיג תוצאה אופטימלית בתכנון מסלול המייל האחרון וזאת כדי להפחית עלויות ולשפר יעילות. השימוש בתוכנת TMS (מערכת ניהול תחבורה תוכנת סידור עבודה) מבטיח תכנון מסלולים טוב יותר עם יכולת לזהות סיכונים, פליטות לאוויר, תנאי תנועה, עלויות דלק ואפילו עלויות עבודה.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין (שרשרת בלוקים) בניהול תחבורה ושרשרת האספקה מחזקת Visibility (נראות) ואינטגרציה (connectivity). כמו כן הטכנולוגיה משפרת קריטריונים נוספים עבור משלוחים כגון מערכת תשלומים מאובטחת ותכנון מסלולים. לדוגמה, בעונות שיא העומס של קניות לחגים, על האופטימיזציה בלוגיסטיקה להיות מדויקת, יעילה וגמישה כאשר בלוקצ'יין (blockchain) מציע את החדשנות הנדרשת.

תחום נוסף המשפיע על פעולות של חברות מטענים הוא לוגיסטיקה הפוכה. כאן מתייחסים למצב בו לקוח יכול להשתמש במייל האחרון בתור נקודת התחלה עבור המשלוח הבא. לדוגמה, כאשר משאית נכנסת למסוף הנמל כדי לפרוק מטען לאחסון, חשוב לוודא כי סחורות אחרות מוכנות וממתינות להעמסה על מנת להתחיל את המשלוח הבא.

"דור חדש של הובלת" הקילומטר האחרון

מהו פתרון המייל האחרון הטוב ביותר לדעתי?

טכנולוגיות פורצות דרך מציעות פתרונות מקוריים לאופטימיזציה (מיטוב). כל הרעיונות מביאים אותנו לנקודה העיקרית והיא שיש ליצור פלטפורמה של תחנה אחת לניהול האקוסיסטמה של שרשרת האספקה. זה דומה לתרשים זרימהבו יש קישורים ואינטגרציה בין דרכי התחבורה האפשריות: אוניות, מטוסים, רכבות, משאיות, דרך האנשים המעמיסים ופורקים את המשאיות. לבסוף מחברים הכול עד מסירה ללקוח. דיגיטציה מלאה מחברת את כל תיעוד המשלוחים לרבות מידע על מיסים לפי הרגולציה של כל מדינה

האקוסיסטמה של שרשרת האספקה כוללת כל פרט קטן: מהי הדרך היעילה ביותר להוביל מטען? כל משאית מגיעה למחסן בו המערכת מחשבת באופן אוטומטי את התנאים הקיימים ומכינה את המטען לשינוע. הובלה יעילה מחייב תקשר עם לוחות זמנים, אחסון מטענים, תנאי תנועה, מידע על פליטות ציי רכב ועוד. כאשר יותר ויותר משתמשים מחוברים לפלטפורמה מקוונת, מודל כלכל השיתופית {שיתוף משאבים} יכול לקדם יעילות ולצמצם עלויות. לדוגמה, ניתן למצוא שילובי מסלולים אופטימליים בין חברות תובלה ולוגיסטיקה שונות, על מנת לצמצם את מספר המשאיות הריקות הנמצאות בכבישים ולצמצם עליות בחלוקת העלויות.

פלטפורמה מקוונת של תחנה אחת עבור מנהלי העבודה של ציי רכב היא פתרון מעולה מכיוון שכל הנתונים הזמינים נמצאים במקום אחד. מערכת חדשנית זו מפותחת כעת דרך תוכנות אינטליגנציה מלאכותית (artificial intelligence), בינה עסקית (business intelligence) ולמידת מכונה` (machine learning) והיא מספקת לנו מסעות עתידיים יעילים ביותר.

בואו נהיה חלק מהאקוסיסטמה נשלב משאבים נגדיל רווחיות צוו השעה!

אהבתם את הכתבה?

שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שתף בלינקדין
שתפו בפינטרסט
דלג לתוכן