מערכות ניהול תחבורה וטלמטיקה

כיצד נתייחס לסוגייה של נתונים לא מנותחים ב- TMS?

תארו לעצמכם את מקום העבודה של מנהל צי רכב כבד. על שולחנו תוהו ובוהו מאוסף של מערכות הפעלה כמו Windows ומסכי מחשב. בהתחשב בכלים רבים כאלה, יש לו הרבה נתונים לנתח. הוא מנסה להיות יעיל ולהיות מעורב לגמרי בתהליך הניהול. אךכיצד הוא יכול להיות אפילו יותר מהימןואיזה מערכות טכנולוגיות יכולות לעזור לו?

מערכת ניהול תחבורה (TMS- Transport Management System) היא פלטפורמה לוגיסטית (או דף אינטרנט) העוסקת בניטור, ארגון, ניהול וטיפול בכל הקשור להובלת מוצרים/סחורה מתחילת הזמנה ועד למסירה סופית אצל הלקוח. TMS מסייע למנהל הצי (סדרן העבודה) לתכנן ולקבוע לו"זהתפעול של צי הרכב.

מערכת טלמטיקה מבצעת ניטור של כלי רכב על ידי איסוף מידע באמצעות GPS ובעזרת מערכות אבחון מובנה (onboard diagnostics systems - OBD). נתונים זמינים מאפשרים לנו לעקוב אחר הפעלה פנימית של רכב, כגון מצב המנוע. מלבד זה, ניתן לזהות התנהגות לא בטוחה של נהג וכן להקליט בזמן אמתעם התקנת מצלמה בתא הנהג. מערכות OBD יכולות לבצע ניתוח של תת-מערכות שונות כגון ההיסטוריה של תאונות וצריכת דלק ברכב. כיום אף ניתן להשתמש במידע ממערכות אלה כדי לחפש את המסלול הטוב ביותר עבור הנסיעה הבאה של משאית.

מהן הפונקציות העיקריות של TMS?

לא משנה מה גודלה של חברת לוגיסטיקה, אנו מוצאים כי המשימה העיקרית שלה היא להגדיל את היעילות והרווחיות עבור לקוחות. הפונקציה העיקרית של TMS היא ניהול לוחות הזמנים של מסלולי נסיעות וכן ניהול הובלה ומסירת משלוחים. לא ניתן להתעלם מחשיבות טלמטיקה במערכות תחבורה. ניהול תחבורה ורישוי יעיל מביא לירידה בבלאי של הרכב וזמן פעולה(vehicle uptime) מוגבר. ניתוח מצב המנוע והתנהגות הנהיגה יכול להפחית את עלויות הדלק ב- 10% בממוצע, לעתים קרובות יש החזר עלויות של מיליונים. התפעול של הובלת משאהוא מקור משמעותי לפליטותCO2(פחמן דו-חמצני). ניהול יעיל יכול להפחית את טביעת הרגל הפחמניתולקדם פעילויות לוגיסטיקהבאופן בר קיימא. יש לציין כי מערכת ה-TMSלא מנתחתאת הנתונים שמועברים למנהל צי הרכב.

מערכות ניהול תחבורה וטלמטיקה

מהם משאבי המידע של טלמטיקה?

עבור ציי רכב הפועלים בשווקים תחרותיים, אפילו מעט מאוד זמן ומשאבים הם קריטיים להצלחת החברה. בנקודה הזאת מכשיר מעקב לבד ברכב אינו מספיק.

מערכת הטלמטיקה משתמשת בכמה מקורות מידע. ניהול פעיל של צריכת הדלק של צי הרכב שלך יכול לחסוך כסף, להגביר את הפרודוקטיביות ואף לשפר בטיחות.

דרך אחת להפחית את כמות הדלק הנצרכת היא על ידי שיפור התנהגות נהיגה לא טובה. הוכח פעם אחר פעם כי דלק מתבזבז לא לצורך כאשר נהגים נוסעים במהירות מופרזת, בולמים ו/או מאיצים באגרסיביות, וכן כאשר רכב דלוק עומד במקום. התנהגויות אלה לא רק מבזבזות דלק, אלא גם עלולות לגרום לבלאי עודף לרכב, אשר מחייבתחזוקת הצי לעיתים קרובות. מחקרים מראים כי מכשיר מעקב לצי רכב עושה עבודה מצוינת של ניטור המיקום והפעילויות של רכב. כמו כן, פרסומים על תוכנות ניהול צי רכב מראים כי התוכנה מספקת את הדרכים הטובות ביותר כדי לצמצם סיכונים, כגון התנהגות נהיגה מסוכנת, ולזהות מי עשוי להזדקק להכשרהלנהיגה מקצועית.

מחשבון טביעת רגל פחמנית מאפשר לנו למדוד את פליטות CO2של משאית. ציי רכב כבדים מסוימים נדרשים כבר היום לחשב ולדווח על פליטותגזי חממה. המחשבוןיכול לסייע לחברות עם הכנת עבודת החישוביםעבורה נדרשת זמן רב.

מהו הדור החדש של TMS?

וויזיביליות (נראות) מלאה הייתה חלום במהלך השנים. חברות ההובלה חיפשו מעקב לרכב בזמן אמת במשך שנים רבות; וראו פתרונות מיושמים כאשר לקוחות אמזון החלו לעקוב אחר המשלוחים שלהם.

אובריזציה (Uberization) הביאה את הרעיון לחברות משלוחים שהם יכולים "לעשות קניות"בתחום התחבורה באמצעות אפליקציות סלולריות בסמארטפונים. יישומים אלה יכולים לטפל ב"הובלה קלה" ; לדוגמה, משלוח ספציפי בשוק ספוט (spot market) למסירה מיידית במייל האחרון (last mile). טרנסקציות בטווח הקצר בשוק הספוט הפכו לפופולריות מאוד בקרב סטארט-אפים ואף בקרב חברות מבוססות יותר. עבור חברות המשתדלות ליצור שוק הובלת משא מקוון, מערכת BID (כמו מכירה פומבית) תציע ללקוח את ההזדמנות להשוות ולמצוא את ההתאמה הטובה ביותר למחיר. סוג זה של תיאום באמצעות עדכונים בזמן אמת ותיעוד מסמכים יכול לשפר מאוד את ניהול ההובלה.

דיגיטילזציה (השימוש בטכנולוגיות דיגיטליות) מהווה "שינוי המשחק" עבור הדור החדש של TMS. עם תכונות ומאפיינים מותקנים מראש עבור תיעוד מסמכים, הליך טיפול במיסים לדוגמה יכול להתקדם יותר מהר ובקלות. זה חוסך זמן רב ועיכוב; כמו בנמל כאשר משאית נאלצת להמתין שעות לפני שהיא ממשיכה הלאה.

כיום חברות קרגו מעדיפות משאיות עם טלמטיקה מובנית בציי הרכב. יצרנים הכינו מודל עסקי חדש בו לא מספקים את המכשיר בלבד, אלא הם גם מספקים את השירות. זה תורם לבניית עסק רווחי יותר.

ניתן ליישם למידת מכונה כדי לחזות את הצורך בתחזוקת רכב. שיטות לתחזוקה מונעת (predictive maintenance) משלבות נתונים ממערכת ה-OBD (אבחון מובנה) וממקורות מידע חיצוניים, אשר מנתחים את הנתונים למצוא סטיות (בהתבסס על סטטיסטיקות הפעלת הרכב ודוחות תחזוקה). משאבים של בינה עסקית (BI-business intelligence) מייצרים ערך עסקי מביג דאטה. כמה דוגמאות לטכנולוגיות אלה הן לוחות מחוונים, מחסני נתונים, ניתוח נתונים באמצעות גרפים ועוד. למשל, כלי BI יכולים לשפר את הניהול הלוגיסטי עלידי מתן ראייה רחבה של שרשרת האספקה, ולהציע ניתוח של המקומות בהם סביר להניח שיתרחשו עיכובים.

האתגר הגדול ביותר כיום עבור TMS הוא נראות(visibility). המערכת מייעלת את כל תהליך שרשרת האספקה, עם תקשורת אוטומטית בין ספקים, לקוחות ונותני שירות.

TMS וטלמטיקה, ואף,BID אינם מספיקים עבור חברות הקרגו של היום; יש הרבה נתונים אבל הם לא מנותחים באופן אוטומטי.

מימין, אתה יכול לקבל מושג על האחוז הגבוה של משאיות הנוסעות ריקות בכבישים ברחבי העולם, מה שמוביל לחוסר יעילות קיצוני:

צי הרכב המסחרי של ה-OECD בצפון אמריקה

מטרת ענף התחבורה והלוגיסטיקה היא לחבר ולשלב נתונים מכל המקורות לפלטפורמה אחת. AI (בינה מלאכותית), BI ולמידת מכונה יכולים לספק ניתוח מפורט של כל הגורמים ובסופו של יום להציע מצוינות למנהל הצי. הוא יוכל לקבל החלטות טובות יותר להגברת היעילות והקיימות.

כאן ב-Trucknet, אנו קוראים לזה פתרון All-in-One ואנו מיישמים את המשאבים שלנו כדי להטמיע רכיבים אלה בפלטפורמה אחת כדי להקל על חברות הלוגיסטיקה וההובלה.

כמה תחומים שבהם ניתן לראות זאת כוללים:

  • יעילות שרשרת האספקה ברחבי העולם (לדוגמה, Moovit – מפשטת את הניידות העירונית)
  • חוכמת ההמונים של גורם האינטליגנציה הקולקטיבית (למשל Waze)
  • שוק מטענים גלובלי מהיר וקל לשימוש (למשל הזמנה)

נקודת המבט שלי היא שהפתרון הוא ALL-IN-ONE.

זו דעתי ואני עומד לצדה.

אהבתם את הכתבה?

שתף בפייסבוק
שתף בטוויטר
שתף בלינקדין
שתפו בפינטרסט
דלג לתוכן